ALGEMENE VOORWAARDEN ACTIVITEITENPLEK DE HEEREVELDEN
Artikel 1 Begripsbepalingen
In deze algemene voorwaarden wordt verstaan onder:
1.1 Zorgaanbieder: Activiteitenplek de Heerevelen en stichting
Samenwerkende Zorgboeren Zuid (SZZ) zijn beiden zorgaanbieder. SZZ is een
zorgaanbieder met contracten met het Zorgkantoor en de gemeente vanuit ZIN
(zorg in natura). SZZ besteedt de zorgverlening uit aan Activiteitenplek de
Heerevelden. Heeft u PGB dan biedt Activiteitenplek de Heerevelden de
zorgverlening zelf.
1.2 Zorgonderneming: kleinschalige zorgonderneming in een veelal landelijke
omgeving.
1.3 Zorgvrager: de natuurlijke persoon en wederpartij van Zorgaanbieder in de Overeenkomst
en die uit hoofde daarvan Zorgverlening van Activiteitenplek de Heerevelden ontvangt of zal
ontvangen.
1.4 Wettelijk vertegenwoordiger: de persoon die de handelings- en/of
wilsonbekwame zorgvrager vertegenwoordigt, zijnde de ouder(s), voogd of anders.
1.5 Belangenbehartiger: de door Zorgvrager aangewezen persoon die zonder wettelijke basis
doch op basis van een schriftelijke opdracht van de Zorgvrager deze vertegenwoordigt in het geval
de Zorgvrager meerderjarig is, maar niet in staat is tot een redelijke waardering van zijn belangen.
1.6 Indicatiebesluit: het besluit van een indicatieorgaan (CIZ) waarin is vastgelegd of en
zo ja naar welke aard, omvang en duur zorgvrager in aanmerking komt voor een of meer
functioneel omschreven Wlz-zorgaanspraken.
1.7 Beschikking: het besluit van een door de gemeente aangewezen indicatieorgaan
bijvoorbeeld het Wmo loket waarin is vastgelegd of en zo ja naar welke aard, omvang en
duur zorgvrager in aanmerking komt voor zorg in het kader van de Wmo (Wet
Maatschappelijke Ondersteuning).
1.8 Zorg(verlening): het verrichten van handelingen op het gebied van zorg en
ondersteuning van een zorgvrager.
1.9 Zorgarrangement: de overeengekomen zorg, afgeleid van het
indicatiebesluit/de beschikking van de zorgvrager.
1.10 Zorgplan: het document waarin de afspraken en na te streven doelstellingen
schriftelijk uitgewerkt worden. De zorgonderneming is verantwoordelijk voor de opstelling
en uitvoering van het zorgplan.
1.11 Begeleidingsplan: het document waarin de begeleidingsbehoeften van de
deelnemer en verdere belangrijke informatie opgenomen zijn.
1.12 Zorg in natura (ZIN): De door de zorgaanbieder verleende zorg aan zorgvrager,
die (behoudens een eigen bijdrage) rechtstreeks door het zorgkantoor, dan wel de
gemeente aan de zorgaanbieder wordt betaald.
1.13 Algemene Voorwaarden Zorgverlening: integraal onderdeel van het zorgplan waarmee de zorgaanbieder zich jegens de zorgvrager verbindt om tegen betaling zorg
te verlenen.
1.14 Deelnemersovereenkomst; komt tot stand na ondertekening van de
deelnemersovereenkomst en het zorgplan, waarmee de zorgvrager tevens akkoord gaat
met de Algemene Voorwaarden Zorgverlening.
1.15 WGBO: de wet inzake de geneeskundige behandelingsovereenkomst (Boek 7, titel
7, afdeling 5 Burgerlijk Wetboek).
1.16 Zorgkantoor: De instantie die verantwoordelijk is voor de uitvoering van de Wlz.
1.17 De Gemeente; De woonplaats van de deelnemer die verantwoordelijk is voor de
uitvoering van de wmo.
1.18 PGB: Persoons Gebonden Budget is een bedrag waarmee de zorgvrager zelf zorg,
verpleging of hulp en ondersteuning inkoopt.
Algemeen Deel
Artikel 2 Toepasselijkheid
2.1 Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle rechtsverhoudingen
tussen de zorgvrager en zorgaanbieder uit hoofde van de zorgverlening, waaronder, maar
niet beperkt tot, de overeenkomst.
2.2 Deze algemene voorwaarden zijn eveneens van toepassing op alle
overeenkomsten met zorgvrager voor de uitvoering waarvan derden, zoals aangesloten
zorgondernemingen, dienen te worden betrokken.
2.3 Eventuele wijzigingen op deze algemene voorwaarden zijn slechts geldig indien
deze tussen zorgaanbieder en zorgvrager uitdrukkelijk schriftelijk zijn overeengekomen.
Artikel 3 Overeenkomst
3.1 De overeenkomst wordt schriftelijk aangegaan en komt tot stand na ondertekening
van de deelnemersovereenkomst en het zorgplan door zorgvrager, dan wel diens wettelijk
vertegenwoordiger of belangenbehartiger.
3.2 Het recht op zorgverlening, conform het indicatiebesluit, dan wel de beschikking
vangt aan na ondertekening van de deelnemersovereenkomst en het zorgplan waarvan
de algemene voorwaarden zorgverlening integraal onderdeel uitmaken.
3.3 In het geval de zorgverlening op een eerdere datum is aangevangen dan de
ondertekening van het zorgplan, komt de overeenkomst tot stand op het moment waarop
zorgvrager daadwerkelijk zorg ontvangt. In het zorgplan wordt die ingangsdatum
vastgelegd.
Artikel 4 Kwaliteit Zorg
4.1 De zorgaanbieder biedt de zorgvrager zorgverlening overeenkomstig de
eisen van verantwoorde zorg en de geldende normen van professionaliteit,
kwaliteit en wetenschap.
4.2 Activiteitenplek de Heerevelden en SZZ, voldoen aan de geschiktheidseisen zoals die zijn neergelegd in de Bestuursverklaring geschiktheids-eisen t.b.v. de inkoop
Wlz en de (deel)overeenkomsten met de Gemeente.
4.3 Activiteitenplek de Heerevelden is verantwoordelijk en aansprakelijk voor de
kwaliteit van de Zorg die wordt verleend. SZZ stelt aan de bij haar aangesloten
zorgondernemingen als voorwaarde dat – indien van toepassing – uitvoering wordt gegeven
aan de Kwaliteitswet zorginstellingen, de Wet op de Geneeskundige
Behandelingsovereenkomst, de Wet op de Bescherming van persoonsgegevens, de
WKKGZ (Wet Kwaliteit, Klachten, Geschillen en Gezondheidszorg), de Wet BIG, alsmede dat
wat andere relevante wet- en regelgeving voorschrijven.
Artikel 5 Beëindiging en opzegging
5.1 Met de ondertekening van de deelnemersovereenkomst en later het
zorgplan gaan zorgaanbieder en zorgvrager een overeenkomst aan. Deze
overeenkomst eindigt door:
a) Het verstrijken van de looptijd;
b) Het verlopen van het afgegeven Indicatiebesluit, dan wel Beschikking;
c) Het overlijden van de Zorgvrager;
d) Een door de Zorgaanbieder geconstateerd definitief vertrek van de zorgvrager;
e) Opzegging;
f) Ontbinding;
g) Een rechterlijke machtiging of andere titel op grond waarvan de zorgvrager elders
gedwongen wordt opgenomen en de overeengekomen zorg- en dienstverlening als gevolg
daarvan feitelijk wordt gestaakt;
h) In het geval van surseance of faillissement van zorgvrager of zorgaanbieder.
5.2 De zorgaanbieder kan de overeenkomst tussentijds opzeggen op grond van
zodanig zwaarwegende redenen, dat voortzetting van de zorgverlening in redelijkheid
niet kan worden verlangd. Onder deze redenen wordt in ieder geval verstaan:
a) De Zorgvrager weigert stelselmatig de medewerking te verlenen die redelijkerwijs
nodig is voor een goede uitvoering van de overeenkomst;
b) De Zorgvrager, diens wettelijk vertegenwoordiger, belangenbehartiger of anderen bij
de zorgvrager betrokkenen gedragingen vertoont/vertonen jegens medewerkers of
deelnemers van zorgaanbieder, die voortzetting van de zorgverlening niet meer
mogelijk maken;
c) De omvang of zwaarte van de zorgverlening door een gewijzigde (zorg)vraag zich
zodanig ontwikkelt dat deze buiten de reikwijdte van de overeenkomst gaat vallen
en de zorgaanbieder en de zorgvrager geen afspraken kunnen maken over een
aanpassing van de overeenkomst;
d) Op het moment dat de Zorgaanbieder, als gevolg van een niet aan de Zorgaanbieder
verwijtbare omstandigheid, geen vergoeding meer ontvangt van het zorgkantoor en/of de
zorgverzekeraar en/of gemeente voor de uitvoering van de zorgverlening en de zorgvrager
deze ook niet voor eigen rekening afneemt;
e) De zorgvrager als gevolg van een rechterlijke machtiging of andere titel gedwongen
wordt opgenomen in de instelling van de zorgaanbieder en de zorgvrager en de
zorgaanbieder geen overeenstemming kunnen bereiken over de beëindiging dan wel, indien relevant, aanpassing van de zorgverlening.
5.3 De zorgaanbieder zal bij opzegging naar zijn vermogen behulpzaam zijn bij het
vinden van een alternatief voor zorgvrager.
5.4 In de gevallen genoemd in 5.2 kan opzegging door de zorgaanbieder tussentijds
tegen elke dag van de kalendermaand geschieden, met inachtneming van een
opzegtermijn van twee maanden, tenzij dringende, aan de zorgvrager onverwijld mee te
delen redenen, onmiddellijke beëindiging van de overeenkomst rechtvaardigen.
Opzegging met onmiddellijke ingang kan in ieder geval geschieden in de in 5.1 sub h en
5.2 sub d genoemde gevallen.
5.5 De zorgvrager kan de overeenkomst schriftelijk tussentijds opzeggen tegen elke
dag van de kalendermaand.
5.6 Indien de zorgaanbieder deze algemene voorwaarden wijzigt, kan de zorgvrager de
overeenkomst opzeggen tegen de dag waarop de wijziging van de algemene voorwaarden
in werking treedt.
5.7 Alvorens de zorgaanbieder de overeenkomst opzegt om de redenen genoemd in
5.2 sub c, d of e zullen de zorgaanbieder en de zorgvrager met elkaar in overleg treden
over de mogelijkheid tot aanpassing van de overeenkomst.
Artikel 6 Indicatie/Beschikking
6.1 De Zorgvrager die ZIN of PGB ontvangt dient over een geldig
indicatiebesluit, dan wel beschikking, te beschikken.
6.2 Indien de zorgvraag zich naar aard en omvang zodanig ontwikkelt dat de
zorgaanbieder zijns inziens geen verantwoorde zorg kan leveren binnen de grenzen van het
indicatiebesluit, dan wel beschikking, vraagt de zorgvrager zijn wettelijke vertegenwoordiger
of belangenbehartiger op gemotiveerd schriftelijk verzoek van de zorgaanbieder binnen 5
werkdagen daaropvolgend een nieuw indicatiebesluit, dan wel beschikking aan bij daartoe
relevant indicatieorgaan.
Artikel 7 Ruimtelijke privacy
7.1 De zorgaanbieder draagt ervoor zorg dat de zorg(verlening) wordt uitgevoerd
buiten de waarneming van anderen dan de zorgvrager, tenzij de zorgvrager ermee heeft
ingestemd dat de zorg(verlening) kan worden waargenomen door anderen of uitstel niet
verantwoord is of het uitvoeren van de verrichtingen buiten de waarneming van anderen
redelijkerwijs niet mogelijk is.
7.2 Onder anderen dan de zorgvrager zijn niet begrepen degenen van wie
beroepshalve de medewerking bij de uitvoering van de verrichting noodzakelijk is.
7.3 Onder anderen dan de zorgvrager zijn evenmin begrepen de personen genoemd in
artikel 16 van wie toestemming is vereist voor het uitvoeren van de overeenkomst bij een
minderjarige of wilsonbekwame zorgvrager, tenzij door hun aanwezigheid niet de zorg kan
worden verleend zoals bedoeld in artikel 4.
Artikel 8 Informatie
8.1 Zorgaanbieder geeft aan zorgvrager algemene informatie over de zorgverlening en die
specifieke informatie over de inhoud van de te verlenen zorgverlening, waarover de
zorgvrager redelijkerwijze dient te beschikken. De zorgaanbieder geeft deze informatie
schriftelijk als de zorgvrager daarom vraagt.
8.2 De informatie is begrijpelijk en passend bij de leeftijd en bevattingsvermogen van
zorgvrager. De informatie staat in juiste verhouding tot de aard van de zorgverlening die
zorgvrager krijgt en waarvan hij met in achtneming van zijn beperkingen redelijkerwijs op de
hoogte moet zijn.
8.3 Zorgaanbieder geeft de informatie alleen niet indien die zou leiden tot ernstig
nadeel voor de zorgvrager. Indien het belang van de zorgvrager dit vereist geeft de
zorgaanbieder de desbetreffende informatie aan de wettelijk vertegenwoordiger van de
zorgvrager, diens belangenbehartiger dan wel een ander bij de zorgvrager betrokkene.
Voordat zorgaanbieder overgaat tot het onthouden van informatie, raadpleegt hij een
andere ter zake deskundige hulpverlener.
8.4 Als de zorgvrager geen informatie wil ontvangen respecteert de zorgaanbieder dit
na consultatie van een andere ter zake deskundige, behalve indien het belang dat de
zorgvrager daarbij heeft niet opweegt tegen het nadeel dat daaruit voor hemzelf of
anderen kan voortvloeien.
8.5 Bij het aangaan van de overeenkomst verstrekt de zorgonderneming een afschrift van de algemene Voorwaarden.
8.6 Bij het aangaan van de overeenkomst verstrekt de zorgonderneming daarnaast
informatie over, medezeggenschap en deelnemersraad, de klachtenregeling, huisregels,
privacyreglement en overige relevante informatie.
Artikel 9 Zorgplan en toestemming
9.1 De afspraken over de uitvoering van de zorgverlening en na te streven doelstellingen
worden uitgewerkt en neergelegd in een zorgplan. Het zorgplan wordt opgesteld door de
zorgonderneming. Het zorgplan wordt zo spoedig mogelijk na aanvang van de zorgverlening
gemaakt en ter ondertekening aan de Zorgvrager voorgelegd, doch uiterlijk binnen 6 weken.
9.2 De algemene voorwaarden zijn integrale onderdelen van het zorgplan.
9.3 Voor ingrijpend medisch handelen of andere handelingen die geen onderdeel
uitmaken van het zorgplan, is – behoudens wanneer spoedeisend handelen vereist is –
uitdrukkelijke toestemming van zorgvrager nodig. Onder spoedeisend wordt verstaan de
kennelijke noodzaak tot onverwijld uitvoeren van de handeling om ernstig nadeel voor de
zorgvrager te voorkomen. Achteraf wordt de zorgvrager zo spoedig mogelijk ingelicht over
de handeling.
9.4 Het Zorgplan wordt tenminste twee keer per jaar geëvalueerd. In het zorgplan
worden hierover afspraken gemaakt. Bijstelling geschiedt in onderling overleg.
9.5 Indien zorgaanbieder het voor de goede uitvoering van de overeenkomst van belang
of noodzakelijk acht dat de zorgverlening op een andere plaats geschiedt dan in het
zorgplan is aangegeven, overlegt de zorgaanbieder dan wel de zorgonderneming hier
voorafgaand over met de zorgvrager.
Artikel 10 Verplichtingen van de Zorgvrager
10.1 Zorgvrager verleent naar beste kunnen de medewerking die redelijkerwijs nodig is
voor het uitvoeren van de overeenkomst.
10.2 Zorgvrager is gehouden alle gegevens en schriftelijke stukken die de
zorgaanbieder in redelijkheid nodig heeft voor het goed uitvoeren van de
zorgverlening, tijdig ter beschikking te stellen.
10.3 Zorgvrager is verplicht de zorgaanbieder meteen te informeren over
feiten en omstandigheden die voor de uitvoering van de zorgverlening van
belang kunnen zijn.
10.4 Zorgvrager staat in voor de juistheid, volledigheid en betrouwbaarheid van de
ter hand gestelde gegevens en schriftelijke stukken.
Artikel 11 Dossiervorming, geheimhouding en privacy
11.1 De Zorgaanbieder richt een digitaal dossier in met betrekking tot de zorgverlening
voor zorgvrager. Hij houdt in het dossier aantekening van de relevante gegevens over de
gezondheid van de zorgvrager en de gegevens die direct verband houden met de
zorgverlening
11.2 Het zorgplan maakt deel uit van het dossier.
11.3 De Zorgaanbieder draagt er zorg voor dat aan anderen dan de zorgvrager geen
inlichtingen over de zorgvrager dan wel inzage in of afschrift van het dossier worden
verstrekt dan met toestemming van de zorgvrager en in overeenstemming met de
wettelijke vereisten.
11.4 Aan degenen die rechtstreeks betrokken zijn bij de uitvoering van de overeenkomst
en hun vervangers kan zonder toestemming van de zorgvrager inlichtingen of inzage
worden gegeven, voor zover nodig voor de uitoefening van hun werkzaamheden en voor
zover toegestaan bij wet.
11.5 Aan de wettelijk vertegenwoordiger of belangenbehartiger van de minderjarige
of wilsonbekwame zorgvrager kan zonder toestemming van de zorgvrager inlichtingen
of inzage gegeven worden, voor zover deze informatie nodig is voor de
vertegenwoordiging en voor zover toegestaan bij wet.
Door de ondertekening van het zorgplan (daarmee een overeenkomst aangaand) geeft de
zorgvrager toestemming, voor zover dat noodzakelijk is, voor het gebruik van gegevens door
de zorgaanbieder met betrekking tot de zorgvrager ten behoeve van zorg ondersteunende
functies, zoals dossierbeheer, financiële afwikkeling, intercollegiale toetsing, intervisie,
supervisie, opleiding, kwaliteitsbewaking en kwaliteitsbevordering.
11.6 De Zorgaanbieder bewaart het dossier in overstemming met de wettelijke vereisten.
Gegevens met betrekking tot de zorgvrager die niet tot het dossier behoren, bewaart de
zorgaanbieder zo lang als nodig is voor het doel waarvoor de gegevens zijn verkregen. Na
afloop van die termijn vernietigt de zorgaanbieder de gegevens. Indien het gegevens
betreft die hij van de zorgvrager heeft ontvangen, geeft hij deze aan de zorgvrager terug.
11.7 De zorgaanbieder vernietigt het dossier of gedeelten van het dossier binnen drie
maanden na een daartoe strekkend schriftelijk verzoek van de zorgvrager, tenzij het
verzoek bescheiden betreft waarvan redelijkerwijs aannemelijk is dat de bewaring van
aanmerkelijk belang is voor een ander dan de zorgvrager als mede voor zover het
bepaalde bij of krachtens de wet zich tegen vernietiging verzet.
11.8 De zorgaanbieder verstrekt de zorgvrager inzage en afschrift van de bescheiden die
deel uit maken van het dossier. De verstrekking blijft achterwege voor zover dit
noodzakelijk is in het belang van de bescherming van de persoonlijke levenssfeer van een ander.
11.9 Bij ZIN verleent de zorgaanbieder medewerking aan het verstrekken van
gegevens ten behoeve van de controles door het zorgkantoor, dan wel de gemeente,
voor zover deze controles worden uitgevoerd in overeenstemming met de
privacywetgeving.
11.10 Persoonsgegevens van de zorgvrager worden verwerkt overeenkomstig de
regels van de algemene verordening gegevensbescherming (AVG). De Zorgaanbieder
en de
Zorgonderneming sluiten voor zover nodig daartoe een verwerkingsovereenkomst.
Artikel 12 Klachten
12.1 Zorgaanbieder heeft op basis van de WKKGZ een klachtenregeling
vastgesteld. De klachtenregeling is te vinden op de website van Activiteitenplek
de Heerevelden.
12.2 De Zorgvrager kan klachten over de zorgverlening van de zorgaanbieder schriftelijk
kenbaar maken op de wijze zoals vastgelegd in de klachtenregeling van Activiteitenplek
de Heerevelden.
Artikel 13 Aansprakelijkheid
13.1 Zorgvrager is gehouden zorgaanbieder c.q. de zorgonderneming in de gelegenheid
te stellen een tekortschieten in de nakoming van de overeenkomst binnen een redelijke
termijn te herstellen.
13.2 Zorgaanbieder is jegens zorgvrager uitsluitend aansprakelijk voor schade die het
rechtstreeks het gevolg is van een toerekenbare tekortkoming van zorgaanbieder in de
uitvoering van de overeenkomst.
13.3 Zorgaanbieder sluit alle aansprakelijk uit voor schade die voortvloeit uit de
tekortkoming van de door de zorgonderneming verleende zorg. Deze uitsluiting van
aansprakelijkheid laat de in de WGBO opgenomen norm van de zogenaamde ‘centrale
aansprakelijkheid’ onverlet, zij het dat deze aansprakelijkheid uitsluitend betrekking heeft
op situaties waarop de WGBO van toepassing is.
13.4 De beperkingen c.q. uitsluiting van aansprakelijkheid zoals omschreven in artikel 13.2
en 13.3 gelden niet indien de schade is te wijten aan opzet of grove schuld van de zijde van
Zorgaanbieder.
13.5 Het bepaalde in artikel 13.2 is mede van toepassing op de door zorgaanbieder
ingeschakelde derden c.q. de in overeenkomst genoemde zorgonderneming met
betrekking tot de verleende zorg.
13.6 Zorgvrager is aansprakelijk voor schade die zorgaanbieder lijdt als gevolg
van een toerekenbare tekortkoming van de zorgvrager in de uitvoering van de
overeenkomst.
13.7 De zorgvrager is verplicht een verzekering voor wettelijk aansprakelijkheid (WA) te sluiten.
Artikel 14 Betalingen, eigen bijdrage
14.1 Bij Zorgverlening op basis van ZIN declareert de zorgaanbieder de kosten van de
overeengekomen zorg- en dienstverlening bij het zorgkantoor, dan wel de gemeente
waarmee de zorgaanbieder op grond van de Wlz en Wmo een overeenkomst heeft
gesloten. Bij zorgverlening op basis van PGB declareert de Zorgaanbieder de kosten van de
overeengekomen zorg- en dienstverlening bij de wettelijke vertegenwoordiger.
14.2 Bij ZIN kan Zorgvrager een wettelijke eigen bijdrage verschuldigd zijn.
Zorgaanbieder informeert de zorgvrager over de wettelijke eigen bijdrage.
Zorgaanbieder is verplicht om zijn medewerking te verlenen aan de
gegevensuitwisseling die nodig is voor het vaststellen van de wettelijke eigen
bijdrage door het CAK.
14.3 Indien zorgvrager aanvullende zorgverlening wil ontvangen die niet onder ZIN of
PGB valt of die buiten het indicatiebesluit, dan wel de beschikking valt, komt deze voor
rekening van de zorgvrager. Aanvullende zorgverlening levert de zorgaanbieder
uitsluitend op basis van een schriftelijke overeenkomst met de zorgvrager.
Artikel 15 (Intellectuele) eigendomsrechten
15.1 Met betrekking tot de door of namens de zorgaanbieder uitgebrachte adviezen
en/of publicaties ter zake de zorgverlening berusten de intellectuele eigendomsrechten
bij de zorgaanbieder. De mede met advisering omtrent de zorgverlening verband
houdende stukken die door de zorgvrager aan de zorgaanbieder zijn overhandigd,
blijven eigendom van de zorgvrager.
15.2 De Zorgvrager verbindt zich de door of namens de zorgaanbieder uitgebrachte
adviezen niet aan derden ter inzage te geven dan na voorafgaande toestemming van de
Zorgaanbieder, tenzij dit vereist is op grond van een wettelijk voorschrift of sprake is van
een klachtenprocedure, een tuchtrechtelijke procedure of een andere juridische procedure,
waarin de zorgvrager en de zorgaanbieder beide partij zijn.
15.3 Zorgaanbieder publiceert over in het kader van de overeenkomst, verrichte
werkzaamheden of diensten alleen met toestemming van zorgvrager.
Artikel 16 Nakoming tegenover handelings- of wilsonbekwame zorgvrager
Tegenover de Zorgvrager van 18 jaar of ouder, die wilsonbekwaam is, komt de zorgaanbieder al
zijn verplichtingen uit de overeenkomst na tegenover de wettelijk vertegenwoordiger van de
zorgvrager, tenzij zorgvrager naar het oordeel van de zorgonderneming feitelijk bekwaam is om
ter zake van een onderdeel van de overeenkomst zijn wil te bepalen. In dat geval volgt
zorgaanbieder de wil van de Zorgvrager voor wat betreft dat onderdeel.
16.1 Ontbreekt een wettelijk vertegenwoordiger als bedoeld in het vorige lid, dan
komt de zorgaanbieder de verplichtingen die uit de overeenkomst voortvloeien na
tegenover de belangenbehartiger. Ontbreekt ook een belangenbehartiger, dan komt de
zorgaanbieder de verplichtingen die uit de overeenkomst voortvloeien na tegenover een
van de volgende personen:
a) De echtgenoot van de zorgvrager;
b) De geregistreerde partner van de zorgvrager;
c) De levensgezel van de zorgvrager;
d) Een ouder van de zorgvrager;
e) Een kind van de zorgvrager;
f) Een broer of zuster van de zorgvrager.
16.2 De zorgaanbieder kiest tegenover welke van de in artikel 16.4 genoemde
personen hij zijn verplichtingen nakomt. Bij deze keuze spelen de feitelijke band van de
betrokkene met de zorgvrager en diens geschiktheid om als vertegenwoordiger op te
treden een belangrijke rol.
In de overeenkomst wordt vastgelegd jegens wie zorgaanbieder zijn verplichtingen nakomt.
Artikel 17 Vertegenwoordiging
17.1 Indien de zorgaanbieder, op grond van de overeenkomst, zijn verplichtingen ten
opzichte van de zorgvrager nakomt tegenover een andere persoon dan de zorgvrager zelf,
dan betracht deze persoon de zorg van een goed vertegenwoordiger, onder meer door de
zorgvrager zoveel mogelijk bij de vervulling van zijn taak als vertegenwoordiger te
betrekken.
17.2 De zorgaanbieder komt zijn verplichtingen ten opzichte van de zorgvrager niet
na ten opzichte van de in artikel 17.1 genoemde persoon als dit onverenigbaar is met
de plicht van de zorgaanbieder zoals genoemd in artikel 7.
17.3 Als de zorgvrager zich verzet tegen een verrichting van ingrijpende aard waarvoor
de persoon bedoeld in artikel 17.1 toestemming heeft gegeven, dan kan die verrichting
slechts worden uitgevoerd indien zij kennelijk nodig is om ernstig nadeel voor de
zorgvrager te voorkomen.
17.4 De zorgaanbieder kan zonder de toestemming van een persoon bedoeld in artikel
17.1 een verrichting uitvoeren indien de tijd voor het vragen van die toestemming
ontbreekt doordat onverwijlde uitvoering van de verrichting kennelijk nodig is ten einde
ernstig nadeel voor de zorgvrager te voorkomen.
17.5 Voor verrichtingen van niet ingrijpende aard mag de toestemming van een persoon
bedoeld in artikel 17.1 worden verondersteld te zijn gegeven.
Artikel 18 Toepasselijk recht
Alle overeenkomsten waarop deze algemene en/of bijzondere voorwaarden van toepassing zijn,
alsmede deze algemene en/of bijzondere voorwaarden, worden beheerst door het Nederlands
recht.
18.1 Geschillen naar aanleiding van deze algemene en/of bijzondere voorwaarden
en de overeenkomsten die op deze voorwaarden zijn gebaseerd, zullen worden
behandeld door de bevoegde rechter in het arrondissement waarin de
zorgaanbieder statutair is gevestigd.
18.2 In afwijking van het gestelde in artikel 18.2 kunnen zorgaanbieder en zorgvrager
overeenkomen dat voorafgaand aan de behandeling van een geschil eerst een beroep
wordt gedaan op een erkend mediator, dan wel een door beide partijen geaccepteerde
onafhankelijke persoon.
Artikel 19 Afmelding
19.1 De dagen bij Activiteitenplek de Heerevelden zijn voor elke zorgvrager
gereserveerd. Mocht de zorgvrager onverwachts verhinderd of ziek zijn meldt dit dan zo
spoedig mogelijk.
19.2 Bij ziekte bieden wij de mogelijkheid om in te halen.
19.3 Is iemand langer ziek dan gaan we in november in overleg om te verrekenen en de
zorgovereenkomst voor december te wijzigen. Eventuele wijziging van de zorgovereenkomst voor
het nieuwe jaar wordt dan in het overleg meegenomen.
19.4 Afspraken voor tandarts, huisarts, ziekenhuis, e.c. dienen op vrije dagen gepland te
worden. Is dat niet mogelijk dan in goed overleg op een ander moment.
19.5 Bij herhaaldelijke en/of veelvuldige afwezigheid behoudt Activiteitenplek de Heerevelden
zich het recht voor om de begeleiding stop te zetten.
Artikel 20 Verlofdagen
20.1 Elke deelnemer heeft recht op 5 weken verlof. Wij hebben gekozen voor 5 weken i.p.v. 4
weken omdat er jaarlijks ook een aantal verplichte vrije dagen vastgelegd worden vanuit
Activiteitenplek de Heerevelden. Op onze website kun je zien welke dagen dit zijn. Dit betekent
dat elke deelnemer jaarlijks recht heeft op 5 x het aantal dagen per week per jaar. Een
voorbeeld: komt een deelnemer 3 dagen in de week dan betekent dit 5 x 3 = 15 verlofdagen per
jaar.
Artikel 21 Toestemming beeld en geluid
21.1 Aan nieuwe zorgvragers wordt bij de start gevraagd hun keuze te maken m.b.t.
onderstaande.
Bij deze geef ik Activiteitenplek de Heerevelden toestemming om foto’s video’s te plaatsen
op of in:
• De website van de
Activiteitenplek de Heerevelden
Ja Nee
• Een krant Ja Nee
• Facebook en Instagram Ja Nee
• Overige media zoals geluiden/
of filmopnames maken
Ja Nee
• Pasfoto op planbord Ja Nee
Artikel 22 Slot
22.1 Deze algemene voorwaarden treden in werking op 1 augustus 2025
22.2 Deze algemene voorwaarden kunnen worden aangehaald als: ‘Algemene
voorwaarden Activiteitenplek de Heerevelden’.